Peter Ablinger:
WEISSE LITANEI
für 7 Frauenstimmen (1991), 28',
7 female voices
For 7 female voices. The piece has complex notation. Throughout the piece the same interval of a fourth (D-G) is insistent, with constant variation of (micro-)tonalities and colours. The piece involves high vocal tension - using only the extreme highest and lowest possible dynamics, switching suddenly from one to the other, and extended vocal techniques from subphonomatic throat-noises to scream-like multiphonics - as well as variable modeling with the hands of the body's resonance. The text of this litany is by the composer.
7 Göttinnen, prähistorische Felszeichnung, Val Camonica
Skizze, Hände vor dem Mund
Erste Notiz zur "Weissen Litanei":
23. Jänner 91 // was kommt als Nächstes / noch eine Hölle? // gibt es nicht ein Durchbrechen / ein reversibles Durchbrechen der Mauer / die zwischen Glück und Schrecken steht // ein unvorhersehbares, unregelmäßiges / Fallen von einem Zustand in den Anderen // Bitte ! // eine Sehnsucht nach Ungewissheit /// oder der Tunnel / - muß ich da noch durch / Diesen noch. / Und dann.
> one page from the score
> supplementary notes to the score 2019
> listen detail 1 (voices: Christina Ascher), the beginning of the piece
> listen detail 2 (Belcanto Ensemble)
> listen detail 3 (Belcanto Ensemble), the end of the piece
> CD (Belcanto Ensemble)
> Text zum Stück
> gesungener Text
> Skizze zur Weissen Litanei: "Weisser Rausch", 1991
In a special version of the piece the 7 voices were performed by one singer (Chistina Ascher, with 6 voices on 6 channels from tape, with the central position live) accompanied by a stage and light design of Claudia Doderer. (Offenes Kulturhaus, Linz 1994, photo: Sabine Gruber)
> Programmnote des Offenen Kulturhaus Linz 1994
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> Weiss / White
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ZEITVERTRIEB WIEN BERLIN
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(English notes edited by Andrew Smith)