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Peter Ablinger:
WEISSE LITANEI
für 7 Frauenstimmen (1991), 28',
7 female voices



For 7 female voices. The piece has complex notation. Throughout the piece the same interval of a fourth (D-G) is insistent, with constant variation of (micro-)tonalities and colours. The piece involves high vocal tension - using only the extreme highest and lowest possible dynamics, switching suddenly from one to the other, and extended vocal techniques from subphonomatic throat-noises to scream-like multiphonics - as well as variable modeling with the hands of the body's resonance. The text of this litany is by the composer.

In a special version of the piece the 7 voices were performed by one singer (Chistina Ascher, with 6 voices on 6 channels from tape, with the central position live) accompanied by a stage and light design by Claudia Doderer. (Offenes Kulturhaus Linz 1994)



7 Göttinnen, prähistorische Felszeichnung, Val Camonica


Skitte, Hände vor dem Mund


Erste Notiz zur "Weissen Litanei":
23. Jänner 91 // was kommt als Nächstes / noch eine Hölle? // gibt es nicht ein Durchbrechen / ein reversibles Durchbrechen der Mauer / die zwischen Glück und Schrecken steht // ein unvorhersehbares, unregelmäßiges / Fallen von einem Zustand in den Anderen // Bitte ! // eine Sehnsucht nach Ungewissheit /// oder der Tunnel / - muß ich da noch durch / Diesen noch. / Und dann.


> one page from the score

> listen detail 1 (voices: Christina Ascher)
> listen detail 2 (Belcanto Ensemble)
> listen detail 3 (Belcanto Ensemble)
> CD (Belcanto Ensemble)

> Text zum Stück
> gesungener Text
> Programmnote des Offenen Kulturhaus Linz 1994

> Skizze zur Weissen Litanei: "Weisser Rausch", 1991

> Weiss


Publisher:
ZEITVERTRIEB WIEN BERLIN
Dr. Siegwald Ganglmair, Ruprechtsplatz 4-5/10, A - 1010 Wien,
T: ++43 / 699 / 103 183 74, AB/F: ++43 / 1 / 535 12 66


(English notes edited by Andrew Smith)


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