Peter Ablinger:
WEISS / WEISSLICH 17a
Klavier und Rauschen
piano and noise (1994), 2'
WEISS / WEISSLICH 17
piano and noise
How to perform the piece:
The piece combines Weiss/weisslich 1 (the white keys of a piano) with white noise. You can find the piano part here. To perform the piece first create a CD with a few minutes plain white noise. When the piano player enters the stage the CD starts with closed faders on the mixing-desk. Together with the first note of the downwards scale the fader is opened very quickly. At the end of the scale (when the player releases the last key) it is closed the same way.
Make a silence of about 8 seconds. Then play the second part (upwards scale) as above.
Play each note on its own, non legato, perhaps with one finger. duration of one part (scale) is about 1 minute. the tempo therefore is about M.M. 36.
Balance: The piano plays at a medium intensity; the noise is room-filling, loud, but not hurting. The piano is heard only with some attention!
You can order the CD and score from the publisher:
ZEITVERTRIEB WIEN BERLIN
Bryan Eubanks, Gotzkowskystr. 15, D-10555 Berlin,
T: +49 / 176 / 47 39 29 97, zeitvertrieb@proton.me
Weiss/weisslich 17a
Klavier und Rauschen
In den Jahren 1979/80 schrieb ich in mehreren Fassungen ein Stück für Klavier, dessen einer Teil die weißen Tasten von oben nach unten und der andere von unten nach oben abschreitet. Zwei Vertikalen also. Zwei Linien. Für Bleistift - oder Klavier. Ganz bewußt gesetzt als Alternative zum Denken in Tonsatzkategorien und formalen Dramaturgien. Diese Linie war mein persönliches Manifest für das Grundsätzliche. Später hab ich es als die Nummer eins an die Spitze des Weiss/weisslich-Zyklus gestellt. Ein anderes Stück aus demselben Zyklus besteht aus nichts anderem als 4 Minuten weissem Rauschen (Weiss/weisslich 7, "Quadrat"). Wenn das Klavierstück (Weiss/weisslich 1) also eine Linie ist, ist das Rauschen-Stück die Fläche. Nun, und Weiss/weisslich 17 ist nichts anderes als die Eins mit der Sieben, die Linie mit der Fläche zu kombinieren. (P.A., 2004)
(English notes edited by Andrew Smith)