|
 |
|
peter ablinger
contact: Wiclefstraße 30, D-10551 Berlin
++49 / 30 / 304 07 39
distribution: ZEITVERTRIEB WIEN BERLIN
Dr. Siegwald Ganglmair
Ruprechtsplatz 4-5/10, A-1010 Wien
Tel: ++43 / 699 / 103 183 74
AB/Fax: ++43 / 1 / 535 12 66
E-mail: zeitvertrieb@mur.at
|
Über den Komponisten Peter Ablinger:
"Die Klänge sind nicht die Klänge! Sie sind da, um den Intellekt abzulenken und die Sinne zu besänftigen. Nicht einmal das Hören ist das Hören: Das Hören ist das, was mich selbst erschafft." Der 1959 in Schwanenstadt, Österreich geborene Peter Ablinger ist, so hat es Christian Scheib einmal formuliert, ein "Mystiker der Aufklärung", dessen "Anrufungen und Litaneien auf das Erkennen abzielen". Gleichzeitig ist der Komponist, der - nach einem Graphikstudium - bei Gösta Neuwirth und Roman Haubenstock-Ramati studierte und seit 1982 in Berlin lebt, ein Skeptiker, der um die durch Tradition aufgezwungenen kulturelleen Spielregeln und (schlechten) Angewohnheiten weiß: "Spielen wir also weiter und sagen: Die Klänge sind da, um zu hören (- nicht um gehört zu werden. Das ist etwas anderes.). Und das Hören ist da, um aufzuhören. Mehr weiß ich auch nicht." (Christian Baier)
» zum Text von Christian Scheib |
About the Composer Peter Ablinger:
Peter Ablinger was born in Schwanenstadt, Austria in
1959. He began studying graphic arts and was enthused
by free jazz, but completed his studies in composition
with Gösta Neuwirth and Roman Haubenstock-Ramati in
Graz and Vienna. Since 1982 he has lived in Berlin,
where he has initiated and conducted numerous
festivals and concerts. In 1988 he founded the
Ensemble Zwischentöne. He has been guest conductor of 'Klangforum Wien', 'United
Berlin' and the 'Insel Musik Ensemble’. Since 1990
Peter Ablinger has worked as a freelance musician.
2012 he became a member of the Academy of Arts Berlin. 2012-2017 he was research professor at the University of Huddersfield.
"Peter Ablinger is one of the few artists today who
uses noise without any kind of symbolism - not as a
signifier for chaos, energy, entropy, disorder, or
uproar; not for opposing something, or being
disobedient or destructive; not for everything, for
eternity, or for what-have-you. As in all these cases
of music deliberately involving noise, noise is the
case, but for Ablinger: this alone. Peter Ablinger has
also come a long way in questioning the nature of
sound, time, and space (the components usually thought
central to music), and his findings have jeopardized
and made dubious conventions usually thought
irrefutable. These insights pertain to repetition and
monotony, reduction and redundancy, density and
entropy." (Christian Scheib, edited by Bill Dietz)
» english texts |
Au sujet de Peter Ablinger:
"Les sons ne sont pas des sons! Leur rôle est de détourner l'attention de l'intellect et d'adoucir les sens. Même entendre n'est pas entendre: entendre est ce qui me crée ." Peter Ablinger, né en 1959 à Schwanenstadt en Autriche, est selon Christian Scheib, un "mystique de l'élucidation" dont les "appels et les litanies aspirent à la connaissance". Mais en même temps, le compositeur qui, suite à des études d'arts graphiques, a étudié auprés de Gösta Neuwirth et de Roman Haubenstock-Ramati et vit depuis 1982 à Berlin, est un sceptique, pleinement conscient des règles du jeu culturelles et des (mauvaises) habitudes imposées par la tradition: "Continuons donc à jouer en affirmant que les sons sont lá pour entendre (et non pas pour être entendus, c'est autre chose), et entendre pour écouter. Je n'en sais pas plus." (Christian Baier)
» textes françaises |
Zeichnung /Drawing: Peter Ablinger
impressum \ this page was created by
Aljoscha Hofmann \ last edited 10.10.2018